VVD gld Portret edit

Maximale geluidsnormen N-wegen

F8DFCF5E-7B60-4DE3-A82E-38460E486857

ARNHEM - Gelderland is een grote provincie. Toch is de provincie, met uitzondering van de natuurgebieden net zoals de rest van Nederland, dichtbevolkt. We zullen moeten accepteren dat we enige (geluids-)hinder van elkaar moeten dulden. "De VVD is voorstander van zo weinig mogelijk regels opleggen en te kijken naar maatwerk. Hiervoor zijn in de provincie goede instrumenten voor opgezet", aldus fractievoorzitter Mark Smits. 

Geluidsoverlast nemen we serieus

Smits vervolgt: "De VVD neemt de overlast van geluid serieus. Hiervoor zijn door onze provincie reeds normen voor opgesteld. Op Europees niveau is er reeds geluidsbeleid vastgesteld. Zo zijn er verordeningen voor het gebruik van banden en voor het aandrijfgeluid van motorvoertuigen. Daarnaast moet er volgens de Wet geluidshinder ernaar worden gestreefd om het geluid op de omliggende geluidsgevoelige objecten, zoals woningen en scholen, niet boven de waarde van 50dB te laten uitkomen".

Auto is het populairste vervoersmiddel

Gezien de populariteit van het gebruik van de auto, deze neemt immers steeds verder toe, zijn strengere normen dan de reeds vastgestelde normen waarschijnlijk niet uitvoerbaar. Immers zijn we een dichtbevolkte provincie en neemt het geluid door het gebruik van bijvoorbeeld ook het spoor en windmolens toe. "Daarnaast moeten veel woningen worden bijgebouwd en moeten de inwoners van deze nieuwe woningen zich verplaatsen. De Gelderse economie kan ook schade oplopen wanneer plafonds worden bereikt", aldus Smits. In het krantenartikel van dinsdag 30 juli 2024 van De Gelderlander wordt gesteld dat de huidige geluidsnormen niet meer zouden voldoen.

Vragen:

Mark Smits heeft daarom namens de VVD het initiatief genomen om samen met de SGP, BBB en het CDA de volgende vragen aan Gedeputeerde Staten te stellen;

  1. Op basis waarvan dienen de huidige geluidsnormen eventueel te worden aangepast? Passen de huidige normen niet in de nieuwe omgevingswet?
  2. Is het juist wat in het krantenartikel van De Gelderlander wordt gesuggereerd dat de huidige geluidsnormen moeten worden aangescherpt per 2026? Zo ja/nee, waarom?
  3. Heeft het college al in beeld voor welke N-wegen een overschrijding geldt van de toekomstige geluidsnorm en welke kosten en andere maatregelen er alsdan mee gemoeid zijn om de geluidsnorm te reduceren?
  4. Heeft het college de risico’s al in beeld wanneer zij de normen verder gaan aanscherpen? Zo ja, welke risico’s en kosten brengen dit zich mee?
  5. Kunnen nieuwe normen een belemmering vormen voor bijvoorbeeld de woningbouw en het aanleggen van de noodzakelijke wegen? Zo ja, aan welke belemmeringen moet dan worden gedacht?
  6. Voor wie zijn de extra kosten voor de eventuele maatregelen die nodig zijn voor de woningbouw, waaronder geluidsisolatie of geluidsschermen?
  7. Wanneer de geluidsnorm wordt overschreden dient de wegbeheerder direct maatregelen te nemen. Hoe rijmt dit met het voornemen van het college om maatregelen in de praktijk te laten samengaan met groot onderhoud of reconstructiewerkzaamheden aan de wegen. Ziet men hier geen juridische- of financiële risico’s?

We houden u op de hoogte van de antwoorden.