VVD wil pilot aanpak dekmantels harde criminaliteit

1212.geld portomonne, VVD.nl

Vijf kapperszaken op een rij, een bruidsmodezaak waar nooit een klant komt, een cafetaria waar je geen friet kunt kopen. Het zijn enkele voorbeelden van mogelijke dekmantels waar crimineel geld word witgewassen. De Gelderse VVD heeft tijdens de behandeling van het ontwikkelprogramma 'Weerbaarheid' opgeroepen een Gelderse pilot te starten om dit soort criminele dekmantels aan te pakken. Fractievoorzitter Frederik Peters: “Met een gerichte pilot willen we gemeenten aanmoedigen deze witwasconstructies aan te pakken”.

Eerlijk verdiend geld?

De liberalen stellen een branche-gerichte aanpak voor. Hierin worden afspraken gemaakt met brancheorganisaties in sectoren die kwetsbaar zijn voor witwaspraktijken. Zo moeten leden voldoen aan bepaalde criteria. Bedrijven die niet zijn aangesloten bij een brancheorganisatie krijgen vervolgens een meld- of vergunningsplicht bij de gemeente voor het uitoefenen van hun onderneming. Die plicht zorgt ervoor dat het mogelijk is om een onderneming te toetsen op basis van de wet BIBOB. Peters: “En dat zorgt ervoor dat gecontroleerd kan worden of een onderneming zijn geld verdient op een eerlijke manier of dat er meer aan de hand is”.

Branchegerichte aanpak effectief

De branchegerichte aanpak is eerder al succesvol ingezet in het Brabantse Tilburg. Daar zorgde een vergunningsplicht ervoor dat dubieuze autoverhuurders als sneeuw voor de zon verdwenen. In Heerlen zijn soortgelijke ervaringen opgedaan. De VVD wil dat de provincie gemeenten stimuleert en ondersteunt een soortgelijke aanpak te ontwikkelen. Peters: “In de vorm van een pilot kunnen de eerste ervaringen met deze aanpak in Gelderland worden opgedaan.”