Waar initiatief beloond en ondernemers niet belemmerd worden

We willen genoeg geld verdienen voor een goed leven. Dit kan dankzij een bloeiende en sterke economie. Ondernemers en agrariërs hebben samen meer dan 26.000 bedrijven in ons gebied.

De VVD wil een uitstekend vestigingsklimaat, lage belastingen, mogelijkheden voor groei en minder regels voor de bedrijven in onze regio. Waar initiatief beloont wordt.

Steeds meer mensen nemen zelf het initiatief als zij mogelijkheden zien. Denk aan het gezamenlijk inkopen of opwekken van energie, het opruimen of verzorgen van beken, sprengen of kanalen door de lokale duikers- of bewonersvereniging of het samen runnen van een boerderij. De VVD juicht deze doeners toe! Deze initiatieven zorgen voor zelfstandigheid, een krachtig waterbeheer en een compacte overheid met gezonde overheidsfinanciën. Deze doeners mogen niet tegen regelzucht aanlopen. Dus doet de VVD er alles aan om te dereguleren.

Nederland is een land van ondernemen én water. Daarom vindt de VVD het belangrijk dat ondernemers de ruimte krijgen om te ondernemen en niet gehinderd worden door het waterschap. Het kan behoorlijk ingewikkeld zijn als ondernemer, zeker als er meerdere overheden bij je onderneming betrokken zijn.

Gelukkig komt de omgevingswet eraan! De VVD zal er op letten dat deze wet er écht toe leidt dat het een stuk makkelijker ondernemen wordt. Omdat de overheden zelf onderling moeten gaan afstemmen en op tijd moeten reageren. De VVD zal er alles aan doen om deze deregulering te realiseren.

Dit geldt natuurlijk ook voor de overige regels van het Waterschap.

Agrariërs moeten kunnen ondernemen. Wij hebben veel waardering voor de boeren in de veeteelt, landbouw en tuinbouw. We willen dat de agrarische sector kan blijven groeien en niet onnodig gehinderd wordt. Daarom is er ruimte voor nevenactiviteiten op het gebied van recreatie, toerisme, natuurbeheer en andere bedrijvigheid. We willen agrarische ondernemers de ruimte geven om uit te breiden. Zeker als zij het duurzame voorbeeld geven.