Waterschap Rivierenland

Droge voeten, voor nu en later.

De VVD zet zich in voor een waterschap

• waar het veilig is
  • dat zijn zaken op orde heeft
  • dat er voor u en jou is
  • en dat klaar is voor toekomstige generaties.

Ons werkgebied loopt van Kinderdijk tot aan de Duitse grens.

Het beslaat alle grote rivieren, en om het achterland tegen overstromingen te beschermen ruim 1000 km dijken en kades. We staan in dit relatief dunbevolkte gebied voor een belangrijk deel van de landelijke beschermingsopgave tegen hoog water.

Als liberalen staan we natuurlijk voor de veiligheid van de inwoners van het Rivierengebied. We willen het Rivierenland klaar maken voor de effecten van klimaatverandering, want we zullen de komende decennia vaker te maken krijgen met perioden van (afwisselend) extreme droogte en hoge waterstanden.

Ook staan we voor de boeren, die moeten kunnen rekenen op voldoende en zuiver water voor hun land. En we geloven in innovatie, waarmee we slim kunnen inspelen op nieuwe kansen voor de energievoorziening en het bedrijfsleven. Maar we staan ook voor de belastingbetaler, die dit alles moet bekostigen.

Op woensdag 20 maart mag u weer naar de stembus. Niet alleen om een nieuw bestuur te kiezen voor Provinciale Staten, maar ook om te kiezen wie namens u mag bepalen hoe we in het Rivierengebied droge voeten houden, en genoeg en schoon water hebben. En natuurlijk voor een zorgvuldig financieel beleid. VVD Waterschap Rivierenland rekent op u!

Financiën

De schuldpositie van dit waterschap is de laatste jaren opgelopen tot ongekende hoogten. Voor de 400.000 inwoners van ons werkgebied is dat straks niet meer op te brengen.

Duurzaamheid

De VVD vindt dat het waterschap moet inzetten op duurzame, innovatieve en slimme ideeën en technieken. Bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing.

Recreatie

Wandelen, hardlopen, zwemmen, fietsen, vissen. In ons prachtige Rivierengebied kunt u naar hartenlust recreëren.

Dossier Varik-Heesselt

Enkele jaren geleden ontstond het plan om achter de dorpjes Varik en Heesselt een hoogwatergeul aan te leggen. Hiermee zou een bocht in de Waal worden afgesneden.