Schermafbeelding 2023-04-06 om 10.03.16

Doortrekking A15 weer een stap dichterbij

Schermafbeelding 2023-04-06 om 10.03.16

ARNHEM - De Raad van State heeft op woensdagochtend 5 april uitspraak gedaan over de betwiste ‘afkapgrens’ van 25 kilometer voor stikstofneerslag en heeft daarbij geoordeeld dat deze rekenmethode 'door de beugel' kan.

Statenlid Jeanne de Graaf zegt hierover: ´Dit is echt een opsteker! We hielden er rekening mee dat de rekenmethode van 25 kilometer bij de Raad van State zou sneuvelen, wat niet alleen enorme gevolgen zou hebben voor het doortrekken van de A15 – maar ook voor tal van andere projecten in onze provincie. Nu er geen streep gaat door de stikstofberekeningen lijkt het doortrekken van de A15 en het verbreden van de A12 eindelijk iets dichterbij te komen.’

Nog geen groen licht

Toch is het nog geen definitief groen licht voor het doortrekken van de A15, de Raad van State zal hierover later een definitieve uitspraak doen nu de hoogste bestuursrechter nog niet op alle bezwaren heeft beslist die tegen het tracébesluit zijn aangevoerd. ‘Hopelijke komt die definitieve uitspraak snel’, zegt Jeanne.

‘De A15 is nu echt een bottleneck en ook de A12 moet worden verbreed, momenteel loopt het verkeer helemaal vast. Het is van groot belang dat de regio goed bereikbaar blijft. Niet alleen in economisch opzicht maar ook voor onze inwoners. Vandaag lijkt er dan toch een stap in de goede richting te zijn gezet, wat dat betreft is dit bericht voor mij als nieuw Statenlid een goede start in de Provinciale Staten!’ zegt de Graaf.

Wanneer de definitieve uitspraak te verwachten valt is onbekend.De VVD hoopt dat er snel met de aanleg van de A15 kan worden gestart.