VVD gld Portret edit

Bereikbare regio's, geen files.

Bereikbaarheid 6

Of je nu reist met de auto, fiets of met het openbaar vervoer, VVD Gelderland wil een goede bereikbaarheid met alle typen vervoersmiddelen.

Goede bereikbaarheid is belangrijk voor iedereen die in Gelderland woont en werkt. Het maakt Gelderland aantrekkelijk voor bedrijven.

Bereikbaarheid is ook erg belangrijk voor het aantal banen in Gelderland. Bedrijven in de logistiek zorgen voor een groot deel van het werk in onze provincie. Niet gek, want we zijn hét knooppunt tussen Rotterdam en Duitsland.

Om Gelderland bereikbaar te houden wil VVD Gelderland flink investeren. We willen niet dat mensen in de file staan op weg van werk naar huis. We moeten af van de files op de Pleyroute bij Arnhem en de A325 tussen Arnhem en Nijmegen. De A18 is belangrijk voor de Achterhoek, VVD Gelderland wil deze weg snel vierbaans maken. Ook is het knooppunt A1/A30 bij Barneveld en knoop Bankhoef op de A50 toe aan verbetering. De bereikbaarheid van Wageningen, de verbinding rondom de Rijnbrug en de N786 tussen Apeldoorn en Dieren hebben onze aandacht. Weg met de files. 

VVD Gelderland kijkt verder dan alleen het wegverkeer. We willen dat station Harderwijk een intercitystation wordt en dat er een directe spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn komt. Treinverkeer over de grens naar Duitsland moet beter. Het knooppunt Arnhem-Oost moet doorontwikkelen om de verbinding met Duitsland te verbeteren. Verder wil VVD Gelderland dat het openbaar vervoer de ruimte krijgt om te innoveren en Gelderland mag voorop lopen in duurzame initiatieven en 'smart mobility'. 

De wereld verandert snel, VVD Gelderland gaat daarin mee. Gelderland moet voorop lopen met zero-emissie. In mobiliteit wordt waterstof en elektrisch vervoer gestimuleerd. De infrastructuur voor de (elektrische) fiets wordt verder uitgerold: meer en betere fietspaden en een goede laadinfrastructuur zijn daarvoor nodig.

Om interessant te blijven voor bedrijven in de logistiek trekken we de A15 zo snel mogelijk door naar de A12 en gaan we door met het ontwikkelen van Railterminal Gelderland op de Betuweroute.