Esportshub-voorstel VVD krijgt volop steun in Staten

Esports

De Gelderse Staten hebben op 31 maart met een ruime meerderheid ingestemd met het initiatief voor een esportshub in Gelderland. In deze esportshub komen talentontwikkeling, onderzoek, innovatie en voorlichting over bewust gamen samen. Initiatiefnemer VVD Statenlid Frederik Peters is enthousiast: “Esports en gaming nemen een enorme vlucht, ook in Gelderland. Dat biedt heel veel kansen, maar natuurlijk zijn er ook schaduwkanten. Met dit initiatief geven we talenten een perspectief op een serieuze carrière in de esports, zetten we met voorlichting tegelijkertijd in op bewust gamen, en geven we kennisinstellingen en het bedrijfsleven de mogelijkheid om de kansen te pakken in deze snelgroeiende markt”.

Esports iconen verbinden zich aan initiatief

De afgelopen twee jaar is achter de schermen hard gewerkt aan het initiatief voor de esportshub. Meer dan 14 partners zijn bij het initiatief betrokken en ondersteunen de komst van de esportshub. Peters: “Het enthousiasme voor de hub is groot. Naast al bekende namen als de Radboud Universiteit, Onderzoeksinstituut Oneplanet, en de Hogeschool Arnhem Nijmegen, hebben ook iconen uit de gamewereld, zoals wereldspeler Logitech en Vertigo6, zich op voorhand al verbonden aan het initiatief.

Esportshub waarschijnlijk in Nijmegen

Realisatie van de esportshub is voorzien in 2021. De bedoeling is om vanuit een snel realiseerbare basis met partners de komende jaren uit te groeien tot een icoon. Beoogde locatie voor de esportshub is de Sportqube in Nijmegen. Daarnaast heeft het College van Gedeputeerde Staten aangegeven tot een half miljoen euro te willen investeren in het initiatief. Partners die zich hebben gecommiteerd zijn Topsport Gelderland, Next Level Esports, House of Esports, E-sportbond, SportQube – House of Talents, Radboud Universiteit, Kenniscentrum Sport, OnePlanet Research Center, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Logitech, Vertigo6, Chips Integration and Technology Center, en Gelderse Sport Federatie.

Peters: "Al met al is dit een interessante stap voor de zich steeds verder ontwikkelende esports-branche. Mooi dat we hier vanuit de provincie Gelderland een steentje aan kunnen bijdragen!"