018rd_harbers_vvd_rhenen11

Welk succes gaat volgen op de Rijnbrug?

001rd_harbers_vvd_rhenen

Vandaag bracht een VVD delegatie onder leiding van lijsttrekker Helga Witjes een bezoek aan de Rijnbrug bij Rhenen. Het recente succes rond de aangekondigde verbreding van de brug vormde de aanleiding van het bezoek. Na veel inspanningen is het VVD Gelderland afgelopen jaar gelukt om de langgezochte middelen te vinden om de Rijnbrug te verbreden naar 2x2 rijbanen. Alle reden voor een bezoek van gedeputeerde Helga Witjes, minister Mark Harbers, Tweede Kamerlid Daniel Koerhuis en Statenlid Mark Smits, de hoofdrolspelers van dit succes.

Verbreding Rijnbrug

De verbreding van de Rijnbrug staat al lang op de agenda van de VVD. De brug vormt een cruciale verbinding tussen Gelderland en Utrecht. Duizenden mensen maken per dag gebruik van deze verbinding. De brug wordt echter jarenlang gekweld door lange files die een vlotte doorstroom verhinderen. Door de brug te verbreden naar 2x2 rijbanen behoren deze tot het verleden. 15 jaar geleden vonden al de eerste discussies plaats over een eventuele verbreding van de brug. De eerste successen zouden nog echter meerdere jaren op zich laten wachten. In 2018 slaagde de VVD er uiteindelijk in dat er geld werd gereserveerd voor de verbreding van de brug. Later bleek echter dat de kosten voor het project hoger zouden uitvallen dan aanvankelijk gedacht. Dit bracht het project tot stilstand.

Dit was voor de VVD Gelderland onacceptabel. Vandaar dat VVD woordvoerder mobiliteit Mark Smits en gedeputeerde Helga Witjes op zoek gingen naar alternatieven om het resterende bedrag voor de verbreding te vinden. Via VVD Tweede Kamerlid Daniel Koerhuis kwam de brug op de politieke agenda in Den Haag. Lijsttrekker Helga Witjes zette zich als gedeputeerde in om het onderwerp verder onder de Haagse aandacht te krijgen. Enkele maanden later maakte VVD minister Mark Harbers bekend dat het Rijk het resterende bedrag zal bijdragen om de verbreding te kunnen realiseren. Een belangrijk resultaat voor Utrecht en Gelderland.

De VVD maakt zich sterk voor mobiliteit

De VVD heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor de verbreding van de Rijnbrug. Mobiliteit is voor de VVD dan ook een belangrijk thema. Mensen moeten snel van A naar B kunnen. Mobiliteit stelt bedrijven in staat om te ondernemen en mensen om vlot bij hun bestemming te geraken. Goede wegverbindingen zijn dus cruciaal voor Gelderland. De meeste mensen verplaatsen zich per slot van rekening nog altijd per auto. We moeten daarom blijven investeren in onze weginfrastructuur. Dit is geen overbodige luxe, maar noodzaak. Enkel op deze manier garanderen we de mobiliteit en bereikbaarheid van Gelderland.

In Gelderland zijn er nog projecten die de aandacht verdienen. Zo moet de A15 worden doorgetrokken naar de A12 en het knooppunt A30/A1 bij Barneveld worden aangepakt. De VVD wil zich net als voor de Rijnbrug de komende jaren voor deze projecten inzetten. Op deze manier blijven we de mobiliteit in Gelderland verder verbeteren.

Publicatiedatum: 12 maart 2023