VVD Gelderland wil 3D-geprinte woningen

Wonen 2

100.000 woningen erbij. Dat gaat de komende vier jaar gebeuren als het aan VVD Gelderland ligt. Wonen moet makkelijker worden vindt de partij. Om het tekort aan woonruimte aan te pakken stelt de VVD nieuwe concepten voor, zoals 3D-geprinte woningen en het omarmen van tiny houses. Ook makkelijk te bouwen prefab woningen bieden een uitkomst. Het idee maakt onderdeel uit van een breder pakket aan maatregelen voor de woningmarkt in Gelderland. Zo wil VVD Gelderland ook snijden in de bureaucratische regels van de provincie: “Het provinciebestuur moet minder sturen op aantallen en meer meedenken wat nodig is in welke gemeenten. In de ene gemeente is een tekort aan gezinswoningen en in de andere gemeente een tekort aan betaalbare koopwoningen, appartementen of seniorenwoningen”, aldus Nicky Eppich (kandidaat voor de Gelderse Provinciale Statenverkiezingen).

Dat de problemen op de Veluwe anders zijn dan in het Rivierengebied of in “Foodvalley” moge duidelijk zijn. In Rivierenland en Foodvalley zie je dat de vraag naar woningen maar blijft stijgen en stijgen. Deze regio’s zijn enorm in trek bij woningzoekers uit de Randstad. Daardoor is er  een tekort aan álle soorten woningen. “Daar moet je zo snel mogelijk écht gaan bouwen!” stelt Eppich. “Terwijl op de Veluwe mensen juist de afgelopen maanden minder meedoen aan de huizengekte. Dan moet je als provincie dus maatwerk gaan leveren”, vervolgt ze. “Nu kijkt de provincie naar cijfertjes en aantallen, maar dat is een papieren werkelijkheid. We moeten in gesprek, brainstormen, met elke gemeente, en zorgen dat de woningen die nodig zijn er gewoon komen!”

Wonen makelaar Het zijn vooral de nieuwe concepten waar VVD Gelderland zijn zinnen op heeft gezet. De maatschappij verandert en de VVD vindt dat provincie Gelderland daarin mee moet gaan. Concepten als tiny houses zijn duurzaam en perfect geschikt voor jongeren en starters. Met prefab woningen kun je huizen heel snel opbouwen, maar ook makkelijk weer weghalen. Hiermee kan de woningnood gauw aangepakt worden. Om meer te bouwen zijn minder regels een goede eerste stap. “Bouwen, bouwen en bouwen, daar ga ik de komende vier jaar voor” besluit Eppich nog.

Publicatiedatum: 19 februari 2019