VVD blij met sensoren in water in strijd tegen drugsafvaldumpingen

De Provincie Gelderland wil een pilot starten om met sensoren drugsafval op te sporen in water. Dat werd woensdag 4 maart bekendgemaakt tijdens een informatiebijeenkomst voor Statenleden. De VVD heeft eerder gepleit voor de inzet van innovatieve technologie in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit en nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de bescherming van drinkwatervoorzieningen.

Tijdens de informatiebijeenkomst werd nogmaals bevestigd dat synthetisch drugsafval steeds minder via vaten wordt gedumpt. Daarentegen neemt het aantal lozingen via bijvoorbeeld het riool of open water toe. Fractievoorzitter Frederik Peters: “Dit levert direct gevaar op voor de gezondheid van mens, dier en omgeving. Het is daarom van groot belang dat dit drugsafval niet in drinkwatervoorzieningen terecht komt.”

In schriftelijke vragen heeft de VVD eerder gepleit voor pilots met innovatieve technologie om de strijd tegen de drugscriminaliteit aan te gaan. In het bijzonder is de suggestie gedaan om watervoorzieningen te voorzien van sensoren. Peters: “We zijn blij dat het College daadwerkelijk inzet op een pilot waarin sensoren real-time waterkwaliteit gaan meten. Hierdoor is het mogelijk drugsafvaldumpingen snel te herkennen en ook de plaats van lozing te herleiden".

Fotobron: Omroep Gelderland