VVD blij met 10 miljoen extra steun in corona-aanpak

De Gelderse VVD is blij dat er 10 miljoen extra vrijgemaakt is in de aanpak van de corona-crisis. Het geld is vooral bedoeld om gemeenten te ondersteunen in bijvoorbeeld het sneller verwerken van aanvragen. Fractievoorzitter Frederik Peters: "Hoe sneller gemeenten aanvragen kunnen verwerken, hoe eerder ondernemers geld op de bankrekening hebben staan."

Nog tijdens het debat deed het College van Gedeputeerde Staten het voorstel om het oorspronkelijke bedrag van 5 miljoen euro te verdubbelen. Een acute verdubbeling van het budget was nodig om aan de hulpvraag te voldoen. Peters: "Het is crisis en dan moeten besluiten soms heel snel genomen worden. Het gaat om acute hulp".

Provinciale investeringen naar voren halen

Daarnaast riep de VVD op om aanvullend op Rijksmaatregelen te kijken wat mogelijk is binnen de provinciale verantwoordelijkheden, om bedrijven perspectief te bieden. Zo kan gedacht worden aan het naar voren halen van investeringen ovan bouw- en infraprojecten. Peters: "Bouwbedrijven zien hun portefeuille opdrogen. Door investeringen te versnellen bieden we perspectief en dragen we direct bij aan het behoud van werkgelegenheid".

Het versoepelen van regels en het versnellen van vergunningverlening is ook van belang volgens de liberalen. In reactie op de VVD antwoordde het College dat gedacht kan worden aan bijvoorbeeld het eenvoudig verlengen van vergunningen op het terrein van recreatie. Peters: "Nu zijn vergunningen in veel gevallen alleen in het seizoen geldig. Wat ons betreft kijken we of vergunningen ook buiten het seizoen van kracht kunnen blijven."

Bekijk hier de volledige inbreng van de VVD tijdens het debat: