Vol liberaal huis bij de Statenfractie!

Toon Rutgers_IMG_5737

Op initiatief van de Statenfractie waren 6 april jl. maar liefst 17 geïnteresseerde liberalen te gast in het Huis der Provincie in Arnhem. Van Winterswijk tot Harderwijk, van Voorst tot Beuningen, uit alle windstreken van de provincie kwamen ze om kennis te maken met de Statenleden en de Gedeputeerden en met het goede werk dat er in de liberale fractie wordt gedaan.

Jong, iets ouder, meer- of minder ervaren, vrouw – man, mooi dat er een hele diverse groep belangstellenden is om te ervaren hoe het provinciale werk gedaan wordt. En met inachtneming van de komende Statenverkiezingen in 2023 de vraag “is dit misschien wat voor mij?” te beantwoorden.

Birkitta Kortes had de ontvangst helemaal top geregeld, dat moet gezegd. De fractie ging onder leiding van technisch voorzitter Mark Smits op normale wijze de Statenvergadering voorbereiden. Fractievoorzitter Frederik Peters gaf een korte samenvatting van het Presidium. Fijn om te merken dat dit allemaal op een hele open liberale wijze gaat en dat de extra 17 deelnemers gewoon lekker mee konden doen. Hoe zit het precies? Waarom doen jullie dit zo?

Na een bezoek aan de Statenzaal en kennismaking met de griffier en de vice-voorzitter van de Provinciale Staten, was het tijd voor een ingelaste speciale vergadering ter herdenking aan het jammerlijk en veel te vroeg overlijden van oud-Commissaris van de Koning Clemens Cornielje. Zeer warme woorden waren er van de huidige Commissaris John Berends. En nog meer impactvol was de speech van zijn man Bertil Niehoff….

Na deze bijzondere bijeenkomst was er verder tijd voor gesprekken tussen fractie en gasten. Connie Bieze gaf ons als gastvrouw een mooi verder praktisch inzicht in haar ervaringen als zowel Statenlid en Gedeputeerde. “Je investeert best veel maar krijgt er ook veel voor terug”, aldus Connie.

Na een mooie rondleiding en fijne lunch was het tijd voor de reguliere Statenvergadering. Echt andere onderwerpen op de agenda dan op gemeentelijk niveau. Ook anders: de onderlinge omgang tussen de Statenleden gaat er wat gemoedelijker aan toe dan het gemeentelijke (persoonlijke) vuurwerk. Niet anders: het gaat echt ergens over! Mooi om mee te maken en zeer interessant.

Ten slotte een hartelijk dank aan Frederik Peters, Rosmarijn Boender, René Westra, Mark Smits, Dorien Mulderij, Peter Hendriks, Koos de Looff, Marga Schoots , Jan Markink, Helga Witjes en Birkitta Kortes voor jullie openheid, persoonlijke reacties en inzichten. Ik vond het tof!

Toon Rutgers / VVD-Liberaal2000 – Gemeente Voorst (foto)

Publicatiedatum: 8 april 2022