laatste

Update d.d. 2 juni 2023 van Helga en Mark over coalitievorming

coalitie

Hallo allemaal,

Hierbij een korte update over de voortgang van de coalitievorming tot nu toe.
Na de meivakantie zijn we met vijf partijen (BBB, VVD, CDA, CU en SGP) de onderhandelingen in gegaan. De afgelopen weekenden hebben we verschillende inhoudelijke sessies gehad. De sfeer is goed en we zijn met elkaar de thema's goed aan het verkennen/bespreken. Dit allemaal onder leiding van Ank Bijleveld, onze formateur.

Afgelopen weekend hebben we een openbare bijeenkomst gehad in het provinciehuis. Tijdens het eerste gedeelte konden de fracties van Provinciale Staten de voor hun partij belangrijke punten meegeven aan de vijf formerende partijen. Daarna gaven 80 inwoners, organisaties en instellingen allerlei suggesties mee voor het coalitieakkoord. Dit varieerde van behoud van molens tot tegenstand van windmolens. Dit was een hele interessante en ook waardevolle dag. De input van deze dag wordt meegenomen in het coalitieakkoord.

De planning is dat deze maand het coalitieakkoord definitief wordt gemaakt en dat de gedeputeerden op 28 juni beëdigd worden. Zoals jullie van ons mogen verwachten proberen we zoveel mogelijk van onze belangrijke VVD-standpunten in te brengen in het akkoord.

Groet, Mark Smits en Helga Witjes

Publicatiedatum: 2 juni 2023