Mooie impuls voor mobiliteit in Gelderland; Rijnbrug en RegioExpres

Rijnbrug

Vandaag, 14 november 2022, is door het Kabinet een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over de gemaakte afspraken in het bestuurlijk overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (BO MIRT). Voor Gelderland zijn er twee belangrijke, concrete projecten van geld voorzien, de Rijnbrug en de RegioExpres. Hele mooie onderhandelingsresultaten van gedeputeerden Helga Witjes (VVD) en Jan van der Meer (GroenLinks).

Daarnaast zijn de Mobiliteitswoordvoerders van de fractie, Mark Smits en Koos de Looff verheugd dat er meteen heldere afspraken zijn gemaakt in het MIRT bij de verstedelijkingsstrategie. In deze strategie is beschreven waar en hoe 100.000 woningen in de komende tijd gebouwd worden in de regio’s Foodvalley en regio Arnhem-Nijmegen. "Wij geven in elk overleg steeds aan dat er nu meteen maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat de nieuwe bewoners in deze nieuwbouwgebieden niet goed worden ontsloten of alleen maar te maken krijgen met overvolle wegen, fietspaden, bussen of trein", aldus de twee VVD Statenleden. De concrete voorstellen voor deze noodzakelijke mobiliteitsmaatregelen zullen samen met de regio’s door de twee provincies (Utrecht en Gelderland) uitgewerkt worden.

Publicatiedatum: 14 november 2022