E-sportshub zet Gelderland internationaal op de kaart

Toptalentbegeleiding, onderzoek, innovatie en voorlichting over verantwoord gamen komen samen onder het dak van een nieuwe E-sportshub. Als het aan de VVD ligt neemt de Provincie Gelderland hiervoor samen met een coalitie van onderzoeksinstituten, bedrijfsleven en maatschappelijke en sportorganisaties het initiatief. VVD-Fractievoorzitter Frederik Peters: “E-sports zijn wereldwijd, ook in Nederland, enorm populair. Veel nieuwe innovaties vinden in deze sport hun oorsprong. Tegelijkertijd zien we dat er ook risico’s zijn verbonden aan ongecontroleerd gamen. Met de E-sportshub dragen we bij aan verantwoord gamen en jagen we nieuwe innovaties aan.”

Coalitie van onderzoeksinstituten, bedrijfsleven, sportorganisaties

Het initiatief voor de E-sportshub wordt gesteund door een brede maatschappelijke coalitie. Toonaangevende instituten, zoals de Radboud Universiteit, Technologisch innovatie-instituut OnePlanet en Hogeschool Arnhem/Nijmegen, willen instappen als partner. Ook het bedrijfsleven, zoals de internationale reus Logitech, de bekende game-marketingorganisatie Vertigo6 en het Chips Integration Technology Center, zien de potentie van de E-sportshub. Tenslotte zijn ook maatschappelijke en sportorganisaties als Topsport Gelderland, de Gelderse Sportfederatie, de Esportsbond, en House of Esports enthousiast.

Gelderland geeft talent een kans

Gezamenlijk hebben al deze partijen de afgelopen maanden gewerkt aan het concept voor de E-sportshub. Het initiatiefvoorstel is de uitkomst van een intensieve samenwerking tussen al deze partijen en VVD Gelderland heeft dit nu ingebracht in Provinciale Staten. De partners zijn stuk voor stuk gemotiveerd om hun rol te spelen in de E-sportshub. “Voor Gelderland is dit een enorm mooie ontwikkeling; door middel van een nieuwe sport, kan talent een kans worden gegeven, kunnen innovaties worden aan gejaagd en kunnen tegelijkertijd duizenden kinderen en jongeren worden voorgelicht over verantwoord gamen!”, aldus Frederik Peters.

De verwachting is dat de Gelderse Provinciale Staten nog voor het einde van dit jaar een besluit zullen nemen over dit voorstel.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frederik Peters op het nummer: 06 -17 47 37 15.